• Aarhus, Aalborg, Fredericia, Odense, Sorø, Værløse

  • Bestil online konsulation på info@eegtraining.dk eller på 50503266

Neuromeditation

i en stresset hverdag med multitasking!


Vi har alle brug for at finde ro og ligevægt i et liv som mere end nogensinde. Meditation kan være et godt værktøj som alle kan lære med den rette instruktion og metode. At det virker viser blev afdækket i en stor forskningsundesøgelse i 2011 af Sara Lazar,  Fingelkurtz, et al., (2015). Journal of Physiology. Her viste MR scanninger, at der udvikles flere forbindelser i hjerne under meditation som påvirker:

Stressrobusthed – angst – depression – panikanfald – smerteopfattelse – søvnløshed – afhængighed – opmærksomhed – arbejdshukommelse  – anspændthed – hedeture.

 

Forskellige meditationsformer påvirker hjernen forskelligt

Undersøgelsen viste også, at der er forskel på hvordan forskellige meditationsformer påvirker hjernen. Det betyder, at det ikke er ligegyldigt hvilken meditationsform du vælger, afhængig af hvem du er og hvad du vil opnå med meditation

Find din meditationsprofil

Neuromeditation står blandt andet for at vi med QEEG udstyr (brainmap) kan måle og kortlægge din hjerneaktivitet og ud fra det, sammen med en test analysere, finde hvilken meditationsmetode, der er bedst for dig.

Lær at meditere med din egen meditationsmetode via neurofeedback:
Når din meditationsmetode er kortlagt, lærer vi dig via neurofeedback at være i den rette meditative tilstand.  Med neurofeedback måler vi din hjerneaktivitet under din meditation og med lydfeedback guides du ind i en dybere og dybere meditation. Vi justerer hele tiden på neurofeedback programmerne sådan at lyden kun fremkommer, når du bevæger dig længere ind i den rette meditative tilstand bestemte steder i hjernen, som vi måler via de påsatte elektroder på hovedet.

Neuromeditation er en forskningsbaseret metode af psykolog Jeff Terrent

Metoden er udviklet og anvendt gennem de sidste 10 år af psykolog Jeff Terrent, som ligeledes har deltaget i forskning af, hvordan forskellige meditationsformer påvirker hjernen forskelligt. EEGTRAINING er den første i DK, som udbyder neuromeditations forløb og vi har som team virkelig mærket forskellen med endnu større mental overskud efter at have gennemgået et neuromeditationsforløb.

Forskellige meditationsformer afhængig af hvem vi er

Vi er forskellige som mennesker og derfor kan succesen med en meditationspraksis øges med en analyse af din hjerne via neurofeedback. Med elektroder (EEG)måler vi din hjerneaktivitet og sammenligner med hvilken meditationsform der vil gavne dig.
Derudover træner vi dig med neurofeedbackudstyr i et 5 sessioners neuromeditationsforløb for at du hurtigere kan mærke, hvornår du egentlig mediterer, og hvornår du falder du ud af den rette meditationstilstand. Neurofeedback er som en løgnedetektor, der hjælper dig til at få meget mere ud af din daglige meditationspraksis og dermed hurtigere opnå de resultater, du gerne vil med en meditationspraksis.

4 meditationsformer
Fokus – Mindfullness – Stille meditation – Hjertemeditation

 

4 meditationsformer

  • Vi overkommer som aldrig før opgaver i et væk i vores familie og arbejdsliv. Aldrig har vores kalendere været så optaget og vi løser opgaver i et tempo der heller ikke er set før. Samtidig med at der er langt flere indtryk, støj, lugte og stimuli der slet ikke fandtes i samfundet for bare 10 15 år siden. Alt sammen presser det vores hjerne som konstant er på overarbejde for at konsumere indtryk, løse opgaver og ude i fremtiden for forberede sig på næste opgave. Det presser vores hjerner og over tid kan det betyde at vi bliver mere og mere ufokuserede. Her er Fokusmeditation eminent. Måske din meditationstest lige nøjagtig vider at det fokus meditation for fokus du har brug fordi det er blevet en vane at tankerne flyder væk fra opgaverne, sværere at afslutte opgaverne. For mange opgaver på samme tid og lign.

  • Mindfulness udæves når du har brug for være mere nærværende i din dagligdag og dine relationer. Tankemylder er ofte en følgesvend for dig der har behov for denne metode. Én tanke bliver til mange tanker som til sidst har skabt deres egen udgave af virkeligheden. Med mindfullsnes lører du at tage afstand til en del af de tanker der bare popper op hele tiden. Vi får mellem 60.000 til 70.000 tanker om dagen. Forfølger vi dem alle er vi ret optaget af det frem for at nyde livet og tage det som det kommer.

  • Stillemeditation er kendt igennem flere kulturer og er faktisk det der er sværest at praktisere især som uøvet. Desværre også den metode flest har forsøgt sig med og måttet give op på. Hver gagn en tanke kommer forbi… og det gør der jo ret tit i et sind…. 60. til 70.000 gang i døgnet, siger du ikke lige nu under meditationen og forsøger at gøre dig tom indeni. Denne metode  lærer os, hvordan vi skal give slip og styre vores underbevidsthed, og at komme udover vores indre selvsnak. Konstant tænkning, analysering. Du får mulighed for at leve i nuet. Du indøves i at være i en afslappet sindstilstand og krop, hvor vi bare kan ”være”. Stille meditation, betyder at du lærer at adskille dig fra alle dine hverdagslige bekymringer.

    Mindfullness med neuromeditation

    Hvad er mindfulness neuromeditation?

    Mindfulness NeuroMeditation®-stil lærer os at observere bevidsthedsprocessen: vores tanker, følelser og kropslige fornemmelser. Vi lærer at skabe sund afstand fra interne reaktioner og bringe din fulde opmærksomhed på øjeblikket, når sindet vandrer. Vi øver på at acceptere ting som de er uden at gribe fat i, klamre sig fast eller skubbe væk.

    Disse fremgangsmåder er forbundet med en beroligelse af specifikke regioner i hjernen, der er involveret i stressresponset. Hjernen bliver mere fleksibel og sædvanlige måder at opfatte dig selv, andre, og miljøet skifter naturligt. Disse fremgangsmåder kan være særligt gavnlige til håndtering af stress, angst og depression.

    Med mindfull neuromeditation lærer du at meditere mindfullnes hurtigere og dybere så du når en anden mental tilstand i daglidagen, der ofte kræver en stor indsats alene.

    Disse øvelser lærer os, hvordan vi skal give slip og falde under niveauet for den daglige bevidsthed, og komme udover vores interne selvsnak. Det kræver en afslappet sindstilstand og krop, hvor vi bare kan ”være”.

    Disse praktiserer nedtoner de regioner i hjernen, der er involveret i behandlingen af ​​”selvet” eller ”egoet”. Fordelene ved Quiet Mind-meditationsformen er at den er beroligende og redukserer mængden og intensiteten af ​​intern selvsnak, tænkning, analyse og behandling, som giver dig mulighed for at leve i nuet.

  • Hjertemeditation understreger, aktiverer og forbedrer positive følelsestilstande, såsom kærlighed, medfølelse, generøsitet, taknemmelighed eller glæde. Det kan hjælpe med at forbedre humøret og gøre det muligt for een at blive mere empatisk, kærlig, venlig og klar.

    Med denne praksis har du til hensigt at sende disse følelser ud til andre i verden. Mål for denne praksis kan være dig selv, familie, venner, bekendte eller regioner i verden, der oplever konflikter.

    Meditation for åbent hjerte kan også hjælpe os med at etablere og opretholde sunde grænser i vores forhold, da vi får en udtalt empatifølelse og bevidst kommunikation der gavner relationer og forhold

    Åbent hjerte-praksis aktiverer regioner i hjernen, der er involveret i at opretholde opmærksomhed, syntetiserer kommunikation mellem tanker og følelser, øger  empati og dyrker kropsbaserede følelsesmæssige følelser.

    Disse øvelser kan hjælpe med humørproblemer, vrede, perspektivoptagelse og uløst sorg.