TDCs

tDCS

Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) er et noninvasivt neurostimuleringsværktøj, der via små elektroder anvender konstant lav jævnstrøm direkte til de identificerede hjerneområder.

Denne svage strøm vil enten øge eller reducere neuronal excitabilitet i det specifikke område der stimuleres, baseret på hvilken type stimulation der anvendes. Denne ændring af neuronal spænding fører til ændring af hjernefunktionen, og kan anvendes i forskellige terapier såvel som til at give mere information om den menneskelige hjernes funktion.

tDCS blev oprindeligt udviklet til at hjælpe patienter med hjerneskade eller psykiatriske tilstande som svær depressiv lidelse.

Tests har vist at tDCS kan øge kognitiv ydeevne på en række områder afhængigt af det stimulerede område af hjernen. tDCS er blevet anvendt til at forbedre matematisk evne og sprog, opmærksomhed, hukommelse, problemløsning og koordinering.

Efter blot nogle få sessioner kan du mærke klarere tænkning, bedre fokusering, dybere hukommelse og øget ræsonnement.

Det er dog ikke alle der tolererer tDCS. Da det er en helt anden teknologi og hjernetrænigsmetodeke end neurofeedback, hvor træningen indstilles efter den enkeltes sensitivt, kan dette kun ske i et mindre omfang ved tDCs.

Men for nogle kan det være det rigtige som vedligeholdende hjernetræning efter et neurofeedback forløb

Litteratur

Zmigrod, S., Colzato, LS, & Hommel, B. (2015) Stimulerende kreativitet: Modulation af konvergent og divergerende tænkning ved transcraniel likestrøms stimulering (tDCS). Kreativitetsforskning Journal, 27 (4), 353-360. PDF

Bourzac, K. (2016) Neurostimulation: Bright gnister. Nature, 531 (7592), S6-S8. HTML

Lustenberger, C., Boyle, MR, Foulser, AA, Mellin, JM, & Fröhlich, F. (2015)Funktionelle rolle for frontale alfa-svingninger i kreativitet. Cortex, 67, 74-82. HTML

Mayseless, N., & Shamay-Tsoory, SG (2015) Forbedre verbal kreativitet: Modulerende kreativitet ved at ændre balancen mellem højre og venstre underordnede frontale gyrus med tDCS. Neurovidenskab, 291, 167-176. HTML

Goel, V., Eimontaite, I., Goel, A., & Schindler, I. (2015) Differentiel modulering af præstationer i indsigt og divergerende tænkning opgaver med tDCS. Journal of Problem Solving, 8 (1), 2. PDF